Και εις κατώτερα

Ούτε στη δικτατορία δε γινότανε τέτοιες γελοιότητες. Υπουργεία, βουλευτές, δήμαρχοι, επώνυμοι ηθοποιοί και τραγουδιστές γιόρτασαν λέει τα Θερμοπύλεια 2009 και μάλιστα με επιτυχία. Μέχρι και ο συνθέτης Γιάννης Μαρκόπουλος ήταν εκεί! Κάτι που ξεκίνησε ως γραφικότητα από υποτίθεται αρχαιολατρικές ομάδες κατέληξε να γίνει κρατικό υποστηριζόμενο πανηγύρι. Η σελίδα μάλιστα του news.ert.gr έχει το θέμα στην θεματική ενότητα του πολιτισμού!

Το επόμενο βήμα είναι να αρχίσουν τα Μαραθώνεια, τα Πλαταιϊκά, τα Μυκάλεια, τα Γρανικά, τα Ισσικά και τα Γαυγαμηλικά με συμμετοχή των εκάστοτε  Πρωθυπουργών και Προέδρων της Δημοκρατίας. Και να γίνουν όλες αυτές οι ημερομηνίες εθνικές γιορτές με παρελάσεις έτσι ώστε μέσα στα επόμενα 20 χρόνια κάθε μέρα να έχουμε και μία μεγάλη εθνική γιορτή.

Πάντως με κάτι τέτοια καταλαβαίνει κανείς 

1) το χαμηλό επίπεδο των τοπικών πολιτικών παραγόντων ανά την επικράτεια. Δεν είναι λοιπόν μόνο οι κεντρικοί πολιτικοί που είναι της πλάκας αλλά και όλο το περιεχόμενο της ελληνικής πολιτικής σκηνής.

2) την απουσία οποιουδήποτε στόχου για το μέλλον

3) την απίστευτη ιδεολογική και πνευματική σύγχυση στην Ελλάδα. Λογικές της Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών αναμιγνύονται και συγχρωτίζονται στο πιο επίσημο επίπεδο με λογικές Ελλάς Ελλήνων Δωδεκαθεϊστών.

4) την παντελή έλλειψη περιεχομένου στην ελληνική πολιτικοκοινωνική σκέψη. Το να μιλάς για ελευθερία και να συνδυάζεις αυτή τη λέξη με εθνικιστικές και ρατσισικές αντιλήψεις είναι το λιγότερο αταίριαστο.

Το τελευταίο το εξηγώ για να γίνει αντιληπτό: το 1979 οι τότε Σοβιετικοί εισέβαλαν στο Αφγανιστάν και το κατέλαβαν. Απέναντι στους Σοβιετικούς αναπτύχθηκε ένα κίνημα αντίστασης. Αυτό το κίνημα το αποτελούσαν οι Ταλιμπάν. Είναι δυνατό να ισχυριστεί κανείς ότι οι Ταλιμπάν πολεμούσαν για την ελευθερία; Ποια ελευθερία; Αφού τους ξέρουμε. Και ναι οι Ταλιμπάν πολέμησαν όντως τον κατακτητή. Και λοιπόν; Τι είχαν στο μυαλό τους για το μετά όμως; Δεν είναι δυνατό άνθρωποι (και στην Ελλάδα είναι γενικευμένες τέτοιες ιδέες) με πολιτικές απόψεις τέτοιου επιπέδου να μιλάνε για ελευθερία για τους ίδιους λόγους που δεν μπορούνε οι Ταλιμπάν να επικαλεστούνε αυτή τη λέξη ακόμη και αν πολέμησαν του Σοβιετικούς. Μπορεί κανείς να θαυμάσει κανείς τους Ταλιμπάν για τον πατριωτισμό τους; Εντελώς αδιάφορος αφού αυτό που ήθελαν ήταν να ιδρύσουν την πιο βάρβαρη και εγκληματική θεοκρατία της Ιστορίας.

Οι Γερμανοί μετά το ναζισμό τράβηξαν μια κόκκινη γραμμή και χώρισαν την ιστορία τους σε π.Ν (προ ναζισμό) και μ.Ν (μετά ναζισμό). Αποφάσισαν και πέτυχαν σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα να αφαιρέσουν τα κατάλοιπα της ναζιστικης νοοτροπίας που καλλιεργούντανε για πάνω από 10 χρόνια στο πληθυσμό και έκαναν τις νέες γενιές να στέκονται κριτικά απέναντι στο φαινόμενο.

Οι Έλληνες τριάντα χρόνια μεταπολίτευσης και δεν έχουμε καταφέρει ακόμη την αποχουντοποίηση της κοινωνίας μας και το βάλσιμο στο χρονοντούλαπο της ιστορίας βλακωδών απόψεων για ελληνοχριστιανισμούς και τα συμπαρομαρτούντα που μας τυραννάνε τα τελευταία 150 χρόνια. Τώρα έχουμε και επίσημους ελληνοδωδεκαθεϊσμούς.

 

Περί πατριωτισμού:

Πατριωτισμός είναι η υποστήριξη κοινωνικών και πολιτικών ελευθεριών. Για έναν γεωγραφικό χώρο στον οποίο τα μέλη μιας κοινωνίας θα ζούνε με σεβασμό της ιδιωτικότητας, θα αναγνωρίζονται ατομικά δικαιώματα φυσικά και μη φυσικά, θα υπάρχει σεβασμός στον πολίτη, δημοκρατική συμπεριφορά των κρατικών δομών αξίζει κανείς να πολεμήσει για αυτόν.

Οι Έλληνες π.χ το 1940 δεν πολέμησαν για την ελευθερία. Για ποια ελευθερία μπορούμε να μιλήσουμε; Μπροστά τους πολεμούσαν υποτίθεται το φασισμό. Αν γυρνούσαν το βλέμμα πίσω τους όμως θα έβλεπαν κάτι διαφορετικό; Φασισμό είχαν και αυτοί. Τη δικτατορία του Μεταξά. Έναν τρίτο ελληνικό πολιτισμό οργανωμένο στα πρότυπα των καθεστώτων του Τρίτου Ράϊχ του Χίτλερ, του Μουσολίνι, του Φράνκο και του Σαλαζάρ. Αν δεν είχε γίνει η γερμανική εισβολή το 1941 τι θα μπορούσε να εξάγει ως παράδειγμα η Ελλάδα του 1940 σε άλλες χώρες από πολιτικής άποψης; Τι θα μπορούσε να δει μια άλλη χώρα στην τότε Ελλάδα και να ζηλέψει σε ότι αφορά το πολιτικό της επίπεδο; Δημοκρατία; Δικαιώματα; Πολιτικές και κοινωνικές ελευθερίες; Όχι. Το παράδειγμα που θα πορούσε να δώσει ήταν αυτό που είχε και η ίδια. Φασισμό. Αν αυτοί που πολεμούσαν στο μέτωπο γυρνούσαν ως νικητές στα σπίτια τους ποια θα ήταν η ζωή τους στην μετέπειτα καθημερινότητα σε ένα καθεστώς όπου υπήρξαν διώξεις και φυλακίσεις για πολιτικούς λόγους, βασανιστήρια, λογοκρισία και καταπίεση;

Άρα γιατί πολέμησαν οι Έλληνες το 1940; Η απάντηση είναι ότι ένας κόρακας (Ιταλία/Μουσολίνι) προσπάθησε να βγάλει το μάτι ενός άλλου κόρακα (Ελλάδα/Μεταξά) και οι Έλληνες πολέμησαν απλώς από ένστικτο. Δεν είχαν κάποια ελευθερία για την οποία πολέμησαν. Αν υποθέσουμε ότι κάποιος θα ήθελε να χειροδικήσει κάποτε ενάντια στον Πατακό αυτός θα αντιδρούσε καθοδηγούμενος από το ένστικτο της αυτοάμυνας. Τι θα λέγαμε στην περίπτωση αυτή; Ότι ο Πατακός πολέμησε για την προσωπική του ελευθερία;

Το ίδιο ισχύει και για τα κίνητρα της Αντίστασης. Ακόμη και αν υπήρχαν μεμονωμένα άτομα με όντως στόχους για δημοκρατική μεταπολεμική Ελλάδα το μεγαλύτερο τμήμα της από το ΕΑΜ οργανωμένης Αντίστασης επιδίωκε την δικτατορία του προλεταριάτου με περιεχόμενο που όλοι το γνωρίζουμε από το πρώην ανατολικό μπλόκ. Διώξεις αντιφρονούντων, φυλακίσεις πολιτικών αντιπάλων, παρακολουθήσεις από τις μυστικές υπηρεσίες του κράτους και ένα σωρό άλλα μέτρα καταπίεσης του πληθυσμού. Χώρος για προσωπικές και κοινωνικές ελευθερίες; Ανύπαρκτος. Τα άτομα στην υπηρεσία ενός αχανούς κράτους.

Όταν οι Σοβιετικοί και οι Αγγλοαμερικάνοι πάτησαν γερμανικό έδαφος στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο τι σήμαινε αυτό; Ότι ξαφνικά ο επεκτατικός πόλεμος των Γερμανών μετατράπηκε σε πόλεμο για την ελευθερία τους; Δηλαδή 5 λεπτά πριν γίνει η εισβολή των εχθρικών στρατών στη Γερμανία ο πόλεμος ήταν άδικος από τη πλευρά των Γερμανών και 5 λεπτά αργότερα έγιναν οι Γερμανοί μαχητές της ελευθερίας που τους πρόσφερε απλόχερα ο ναζισμός που τότε είχαν.

Εν κατακλείδει: ο πατριωτισμός πρέπει να είναι προϊόν των προσωπικών και κοινωνικών ελευθεριών σε έναν σύνολο ανθρώπων και είναι ακόλουθός τους από σχετικά μακρινή απόσταση και σε καμία περίπτωση οδηγός τους. Πατριωτισμός-οδηγός καταστρέφει τη δημοκρατική λειτουργία και φθείρει και διαστρέφει την έννοια της ελευθερίας.

Advertisements
This entry was posted in Επικαιρότητα, Ιστορία, Κοινωνία, Πολιτική. Bookmark the permalink.

24 απαντήσεις στο Και εις κατώτερα

  1. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    καταρχήν κράτα αυτή την εμφάνιση στο blog είναι πολύ καλή.

    κατα δεύτερον επί του κειμένου συμφωνώ μέχρι κεραίας. Αναδημοσιεύω.

  2. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    «καταρχήν κράτα αυτή την εμφάνιση στο blog είναι πολύ καλή.»

    Και εγώ έτσι το βλέπω 🙂

  3. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Πρώτη φορά ακούω για τα «Θερμοπύλεια»…
    Τι ξεφτίλα…

  4. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    Εμένα μ’άρεσε η προηγούμενη περισσότερο, είμαι των καλλιτεχνικών, τί να κάνω;

    Αν και άθεη με τους παγανιστές και τις τελετές τους έχω πολύ καλή σχέση. Αλλά εδώ στην Ελλάδα είμαστε τσίρκο. Όσο για τις έννοιες που λες, τέτοιο αχταρμά δεν έχω ξανασυναντήσει… Αφού ακούς μερικά άτομα και θες να πάρεις ένα λεξικό να δεις τι σημαίνουν κάποιες λέξεις γιατί έτσι όπως τις χρησιμοποιούν αναρωτιέσαι μήπως τις έμαθες λάθος…

  5. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    τσίρκο; μπα χειρότερα ακόμα. σούργελα είναι.

  6. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    Ιοκάστη, μα εδώ δεν πρόκειται για μία παγανιστική τελετή άντε να μαζευτούμε κάποιοι άνθρωποι να φάμε, να πιούμε και να περάσουμε ωραία. Κανένα πρόβλημα με αυτό.

    Εδώ προκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό. Κάτι σαν εθνική επέτειο ήταν με κρατική υποστήριξη. Και όπως είδες δεν ήταν γιορτή θρησκευτικού τύπου. Ο Καρατζεφέρης π.χ είναι παγανιστής;
    Αυτές οι επέτειοι ξεκίνησαν μέσα από ακροδεξιές λογικές και πρακτικές.
    Όσο για την εμφάνιση ήταν τελικά πολύ έντονο αυτό το πρασινέ 🙂 .

    Βρομιστεράκι, τα Θερμοπύλεια είναι καιούριο φρούτο. Να δεις που θα γίνει και αργία σε μερικά χρόνια.

  7. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    ναι θα εορτάζεται επισήμως μαζί με το χάνι της γραβιάς και τους σαράντα κλέφτες. Λέω μαζί διότι αυτοί έτσι όπως το πάνε δεν θα φτάνουν 365 ημέρες εθνικιστικών επετείων.

  8. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Δε νομίζω να υπάρχει χώρα με πάνω από μία εθνική επέτειο.
    Εμείς θέλουμε δύο η μία δε μας φτάνει… προσεχώς και με περισσότερες.

  9. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    κοίτα εμείς είμαστε αλλιώς. θέλουμε μια για την νοτια ελλάδα μία για την βόρεια και πάμε τρέχοντας για να έχει ο κάθε νομός την δική του. άσε δηλαδή που είμαστε και πολύ παλιοί απ’ όταν οι άλλοι τρώγαν βελανίδια χαχαχαχαχαχα

  10. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Η μόνη χώρα επίσης που έχει «συμπρωτευουσα»… σε περίπτωση που πάρει τη πρωτευουσα τσουνάμι να έχουμε εναλακτική λύση…
    Γιατί λοιπόν να μην έχουμε εθνικές εορτές άνα νομό που θα γιορτάζονται σαν αργίες σε όλη τη χώρα όμως μη χάνουμε τα τριήμερα!

    Πω πω σαν τον Ραφαηλίδη ακούγομαι…

  11. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    ναι βρε παιδί μου αντί εθνικές επετείους να έχουμε χωριάτικες επετείους. Από αυτές με την φέτα…

  12. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Ε μια χαρά τότε…πάει έτσι πιο πολύ στο παγανιστικό που λέει η Ιοκάστη!
    Να σφάξουμε και κανα κατσίκι για…

  13. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    ναι ρε γμτ απο δω μου ‘ρχεται από κει μου ‘ρχεται όλο στο παγανιστικό μου βγαίνει; εγώ φταιω που αυτό εμπεριέχει τα κατσίκια;

    ΥΣ λέτε να θυμώσει ο… Λεωνίδας που το γυρίσαμε στην μάσα πάλι; :)))

  14. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Τι να σου πω? Μιλάς σε άτομο που έχει μια όρθια πεντάλφα στη πλάτη και τα αγαπημένα της ζώα είναι οι γάτες και οι κατσίκες :ΡΡΡ

  15. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    Κλείτωρ και Βρωμιστεράκι δεν έχω να προσθέσω τίποτα άλλο στον διάλογο
    🙂

  16. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Αφού δε μας πήρες με τις ντομάτες που καταχραστήκαμε τη φιλοξενία σου Πάρη… :)))

  17. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    Με τις ντομάτες; Γιατί;
    Απεναντίας ωραίος ήταν. Έχεις αλήθεια πεντάλφα στην πλάτη; 🙂

  18. Ο/Η Bromisteraki λέει:

    Γιατί πιάσαμε ψιλή κουβέντα και παρεκλίναμε του θέματος, αλλά αφού άρεσε στον οικοδεσπότη, χαλάλι!

    Δες εδώ,

  19. Ο/Η Διόδοτος λέει:

    Έτσι μπράβο Πάρη!
    Ο πατριωτισμός πρέπει να έχει χειροπιαστό αντίκρυσμα. Οι αρχαίοι δεν πολεμούσαν για «ιδέες» και μαλακίες. Πολεμούσαν για την καθημερινή πολιτική ατομική και συλλογική αυτονομία τους.

    Αλλά και ο Ανώνυμος της Ελληνικής Νομαρχίας ξεφτιλίζει τους ηλίθιους «πατριώτες» της εποχής του (1806):
    «Πατρίς είναι μια λέξις, διά της οποίας όλοι κοινώς εννοούσι την γην, εις ήν εγεννήθησαν, οι μόνον ελεύθεροι όμως δύνανται να καταλάβωσι τήν μεγάλην αυτής σημασίαν, και δια τούτο οι δούλοι αδιαφόρως προφέρουσι τοιούτον όνομα […] Τα ονόματα αγαπητοί μου, λαμβάνουν την σημασίαν από την ιδιότητα των πραγμάτων, εις τα οποία αναφέρονται. Όθεν, αν τινάς δεν γνωρίζει το πράγμα εις ουδέν του χρησιμεύει η ονομασία του. Και καθώς ο εκ γενετής αόμματος, προφέροντας τα ονόματα των χρωμάτων ουδέν εννοεί, επειδή δεν είδε ποτέ τα χρώματα, ούτως και οι νυν Έλληνες με το «Πατρίς» άλλο δεν εννοούσι ειμή τήν γην εις την οποίαν εγεννήθησαν, επειδή τούς λείπει η ελευθερία […] Ω! πόσον διαφέρομεν από τους προγόνους μας οι ταλαίπωροι! […] Η λέξις «Πατρίς» ερέθιζε εις την ενθύμησιν τών προγόνων μας όλας τας ιδέας τών καλών της ελευθερίας και όλην την ευδαιμονίαν της ζωής των».

    Όσο για το «έπος» του 1940, ο πανηλίθιος αυτός νεοελληνικός λαός πολέμησε μόνο και μόνο για τους σκοπούς της εξωτερικής πολιτικής των Άγγλων.
    Τα περί «αντιφασιστικού πατριωτισμού» και «εθνικής αντίστασης» ήσαν για να πάνε οι δούλοι οι «πατριώτες» να προσφέρουν πρόθυμα το κρέας τους για τα κανόνια. Αυτό που έπρεπε να είχαν κάνει αν ήσαν άνθρωποι, ήταν το να μετατρέψουν τον «εθνικό» πόλεμο σε κοινωνικό-εμφύλιο.

    Δες και αυτό: «H αθλιότητα της ιδεολογικοποίησης του πολέμου – Οι απάτες του «θρησκευτικού» και του «εθνικού» πολέμου»
    http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=602

    Άιντε, καλό τριέσπερο σε όλη τη θρησκευόμενη ελληνοπρέπεια.

  20. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    Διόδοτε, για να είμαι ειλικρινής δεν είχα τους αρχαίους στο νου μου όταν το έγραφα αλλά συμφωνώ με την πρόταση σου «Ο πατριωτισμός πρέπει να έχει χειροπιαστό αντίκρυσμα». Και στο άρθρο που λινκάρεις είναι σωστά πολλά που αναφερονται.

    Το έναυσμα ήταν, εκτός από τα Θερμοπύλεια, ένα κείμενο του πανεπιστημιακού Δεσποτόπουλου στο Ρεσάλτο http://www.resaltomag.gr/forum/viewtopic.php?t=3616
    Ανάμεσα σε άλλα αναφέρει στην τρίτη παράγραφο την πρόταση
    «Ανήκω στη γενεά των Ελλήνων, που το επτάμηνο 1940 – 1941 έσωσαν την ελευθερία των λαών της Ευρώπης και την τιμή της ανθρωπότητας.»

    Εκτός όμως από μία πράξη υπάρχει και η ερμηνεία της. Οπότε ακόμη και αν πει κανείς ότι καλώς έκαναν που πολέμησαν, (εγώ το αποδέχομαι ως πράξη, εξάλλου εκέινη την εποχή δεν ήταν στο χέρι εκείνων των ανθρώπων να επιλέξουν κάτι διαφορετικό. Έγινε επίθεση έπρεπε κάπως να υπάρξει κάποια αντίδραση.) αυτό δε σημαίνει όμως ότι πολέμησαν ενάντια στον φασισμό ή για την ελευθερία των λαών της Ευρώπης ή για τη δική τους αφού και οι ίδιοι τότε φασισμό είχαν.

  21. Ο/Η Ιοκάστη λέει:

    Πάρη

    Γι’αυτό λέω πως είμαστε τσίρκο 😉 Αφενός γιατί μπλέκουν τα μπούτια τους, ούτε κι οι ίδιοι δεν ξέρουν σε τι πιστεύουν, απλά όπου γάμος και χαρά τρέχουν όλοι σαν τα Lemmings. Αφετέρου γιατί με την ευκαιρία χώνουν και μια αργία από δω κι από κει – γιατί σκοτώνονται στην δουλειά – και επίσης νιώθουν και πολύ ελληνάρες γιατί δεν μπορεί, κάτι ένδοξο θα βρουν στο παρελθόν για να φουσκώσουν τα μυαλά τους (πρώτον δεν θα αναγνωρίζουν καν τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους συνέβη αυτό για το οποίο περηφανεύονται και δεύτερον λες και το έκαναν οι ίδιοι φέρονται συνήθως, αχρηστίλα λέμε)…

    Bromisteraki

    ωραία πεντάλφα 🙂

  22. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    «ναι θα εορτάζεται επισήμως μαζί με το χάνι της γραβιάς και τους σαράντα κλέφτες.»

    Κλείτωρ, ανησυχώ μήπως δίνουμε ιδέες τελικά.

    Ιοκάστη,
    Lemmings;;;

  23. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    λες να δίνουμε ιδέες!!!;;; Αν υποψιαστώ τέτοιο πράγμα θα πεθάαααννωωω 🙂

    δεν τα ξέρεις τα lemmings; Γκουγκλάρισέ το. Ένα pc game της δεκαετίας του ’80 κι εμένα μου έκανε εντύπωση που το ξέρει η Ιοκάστη το έπαιζα πολύ και είχα φτιάξει και πολλές δικές μου πίστες και το ακόμα καλύτερο είναι πως εκφράζει ακριβώς το παράδειγμα. Ιοκάστη, τα σέβη μου :))

  24. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    Κλείτωρ ναι το είδα μετά ότι είναι παιχνίδι για υπολογιστές. Δεν το ξέρω αλλά κατάλαβα τι εννοούσε η Ιοκάστη.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s