Ο μεγαλύτερος Έλληνας

Όπως έβλεπα την εκπομπή του ΣΚΑΪ και την επιχειρηματολογία αυτών που ψήφισαν τον Αλέξανδρο, και μάλιστα ανθρώπων επικεφαλής μορφωτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων, ως τον μεγαλύτερο Έλληνα μου σχηματίστηκε η εντύπωση ότι τελικά σχεδόν κάθε Νεοέλληνας κρύβει μέσα του έναν στρατηγό εν αποστρατεία.

Το να θεωρείς ότι μετέδωσε το ελληνικό πνεύμα και εκπολίτισε βαρβάρους (που είπε και ο Δεσποτόπουλος) ενώ ξέρεις ότι δεν πήγε με το γαρίφαλο στο αυτί είναι γεγονός αξιοσημείωτο (στο σημείο αυτό θα ήθελα να καταγγείλω και εκείνον τον ανεκδιήγητο βασιλιά Πόρο κάποιου ινδικού βασιλείου που δεν κατάλαβε ότι ο Αλέξανδρος ήθελε να τους εκπολιτίσει και του σκάρωσε μάχη). Και αν υποθέσουμε ότι αυτό το ελληνικό πνεύμα περιέχει ως βασικό στοιχείο του και την ιδέα της δημοκρατίας (ή καλύτερα τον περιορισμό της αυθαιρεσίας της εξουσίας μέσω νόμων), πότε ακριβώς τη μετέδωσε αυτή ο Αλέξανδρος;

Βέβαια μένει και η απορία γιατί οι περισσότερες σημαντικές ελληνικές πόλεις συνασπίστηκαν εναντίον του το 338π.χ άσχετα αν έχασαν τη μάχη στη Χαιρώνεια.

Μια δεύτερη απορία και σε ό,τι αφορά εκπολιτίσεις και μεταδώσεις πνευμάτων είναι η εξής: αν δει κανείς το χάρτη που εκτείνονταν η αυτοκρατορία του Αλεξάνδρου και κατόπιν η Βυζαντινή (που και αυτή δική μας είναι) αυτός περιλαμβάνει τα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή και τμήματα της Βορείου Αφρικής. Θεωρητικά λοιπόν αυτές οι περιοχές είναι οι πιο τυχερές (και βάλε) του πλανήτη ιστορικά γιατί βρέθηκαν κάτω από την υπέροχη, μεγαλοπρεπή, υπέρλαμπρη, τέλεια ελληνική επίδραση.

Τώρα αν πώ ότι οι λαοί που μένουν σήμερα σε αυτές τις περιοχές είναι πάρε τους μεν και βάρα τους δε, θα είμαι κακεντρεχήςή κακοπροαίρετος; Αν δούμε την πολιτική και κοινωνική οργάνωση τους τι έχουν να δώσουν ως παραδείγματα; Τι έχει να ζηλέψει κανείς π.χ από την Ελλάδα και τη δημοκρατία της; Τη διαφθορά της; Τη λειτουργία του Κοινοβουλίου της; Το νόμο της περί ευθύνης υπουργών; Τα συγγενολόγια που ψηφίζονται από τους εκπολιτιστές με συνέπεια εδώ και δεκαετίες; Ή από την Αλβανία ή την Τουρκία και τη δημοκρατία τους πρέπει να ζηλεύουμε κάτι; Ή μήπως να θαυμάζουμε το πολιτικό σύστημα του Ιράν;

Απεναντίας όταν λέμε με αλαζονικό τρόπο ότι οι Έλληνες έδωσαν τα φώτα του πολιτισμού δεν εννοούμε μήπως στις χώρες της βόρειας και δυτικής Ευρώπης; Το παράδοξο είναι πρόκειται για περιοχές που δεν βρέθηκαν κάτω από την κατοχή του Αλέξανδρου, ούτε υπήρξαν μέρος του ελληνιστικού κόσμου, ούτε  τμήματα της ένδοξης, χιλιόχρονης και ευσεβούς βεβαίως βεβαίως Βυζαντινής μας αυτοκρατορίας.

Συμπέρασμα;

Advertisements
This entry was posted in Επικαιρότητα, Κοινωνία, Πολιτική, Σαρκασμός. Bookmark the permalink.

11 Responses to Ο μεγαλύτερος Έλληνας

  1. Ο/Η j95 λέει:

    Συμπέρασμα: ευτυχώς που ο Δεσποτόπουλος είναι 96 χρονων και που όσοι νεότεροι πιστεύουν παρόμοιες μαλακίες σε γενικές γραμμές ανήκουν στο 1/3 της κοινωνίας που από όλες τις απόψεις μπορούμε να αγνοήσουμε σαν αποτυχημένο κατιμά.

  2. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    J95, τον Δεσποτόπουλο δεν τον ήξερα. Ειλικρινά με το ύφος που μιλούσε νόμισα στην αρχή ότι ήταν κάποιος πρώην στρατιωτικός.

    Και αυτός είναι 96 χρονών αλλά κάποιος αρκετά νεότερος που κάθονταν (Σμαραγδής λέγονταν) έφερε και έναν χάρτη με την έκταση της αυτοκρατορίας του Αλέξανδρου και έλεγε «κοιτάξτε που έφτασε την Ελλάδα» κλπ.
    Και ο Εφραίμογλου του Ιδρύματος μείζονος Ελληνισμού έλεγε ήταν ανθρωπιστής.
    Και πολλοί από αυτό το 1/3 όπως φαίνεται κατέχουν σημαντικές θέσεις.

    Και όσο για τον καθηγητή ιστορίας από την Οξφόρδη τον Λεϊν Φοξ εννοώ μάλλον έβγαλε προσωπικά απωθημένα από την απώλεια της βρετανικής αυτοκρατορίας.

  3. Ο/Η περιούσιος λέει:

    Χωρίς να επιδιώκω να δικαιολογήσω την επεκτατική πολιτική του Μεγάλου Αλεξάνδρου, θα σταθώ στο εξής θέμα. Η πραγματικότητα είναι, ότι κατά τα ελληνιστικά χρόνια στις περιοχές, που κάποτε είχαν κατακτηθεί από το Μεγάλο Αλέξανδρο, υπήρξε μια πολιτιστική κίνηση σημαντική, πάντα με τα δεδομένα της εποχής εκείνης (Αλεξάνδρεια, Πέργαμος κ.λπ.).Βέβαια, ο εκπολιτισμός αυτός δεν είχε φτάσει μέχρι και τον εκδημοκρατισμό του τρόπου διακυβέρνησης αλλά ας μη λησμονούμε για ποια εποχή μιλάμε.
    Στα χρόνια, που πέρασαν, βέβαια, τα πολιτιστικά αυτά επιτεύγματα περιορίστηκαν σε ορισμένες περιοχές, που και αυτές σταδιακά παρήκμασαν. Λάβε υπόψη σου τα γεγονότα, που εκτυλίχθηκαν στη συνέχεια στις περιοχές αυτές, όπως οι καταστροφές των φανατικών χριστιανών στην Αλεξάνδρεια αλλά και οι δηώσεις περιοχών, όπου επικρατούσαν οι Μονοφυσίτες, από το βυζαντινό στρατό και έχεις έτοιμο το πακέτο της απόλυτης καταστροφής και, εκ του λόγου αυτού, εξαφάνισης των όποιων πολιτιστικών στοιχείων των περιοχών αυτών. Στη συνέχεια, η υποταγή των περιοχών αυτών στους Άραβες, οι οποίοι δεν ήταν ακριβώς υπόδειγμα πολιτισμού στα πρώτα τους βήματα, και η διαδοχή απολυταρχικών καθεστώτων, που δε φημίζονταν για την πολιτική στους στα γράμματα (Σελτζούκοι κ.λπ.), σε συνδυασμό με την έκλειψη της όποιας μορφωμένης ελίτ σε περιοχές, όπως η Αλεξάνδρεια και η Αντιόχεια (τα Πατριαρχεία των περιοχών αυτών δεν νοούνται ως φορείς πολιτισμού την εποχή εκείνη) αλλά και την ανάπτυξη του πολιτισμού σε άλλες περιοχές του τότε μουσουλμανικού κόσμου, όπως η Κόρδοβα, οδήγησαν, με τον τρόπο τους, στη σημερινή κατάσταση.
    Εν ολίγοις, Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι ο τελευταίος, που θα έψεγα για τη σημερινή πολιτιστική κατάσταση σε αυτές τις χώρες.

  4. Ο/Η Πάρης Μπρούζος λέει:

    Περιούσιε επίσης καλώς ήλθες,

    δεκτά αυτά που έγραψες. Δε ρίχνω την εθυύνη στον Αλέξανδρο. Αλλά το κείμενο είχε μια σαρκαστική διάθεση απέναντι σε λογικες που εξέφρασαν άνθρωποι που ψήφισαν τον Αλέξανδρο και μίλησαν στην εκπομπή.
    Η ελληνιστική περίοδος όντως δεν ήταν καμιά χαμένη περίοδος. Απεναντίας υπήρξαν αρκετά επιτεύγματα.
    Αλλά όταν ανέφερα το πράδειγμα με τις δυτικές χώρες, γιατί όντως αυτές εννούμε όταν μιλαμε για φώτα του πολιτισμού ήθελα να δείξω ότι το επίχειρημα που ακούστηκε από ανθρωπους με σημαντικές θέσεις σε σημαντικά ινστιτούτα περί εκπολιτισμού δεν ισχύει γιατί ιδέες μπορεί να διαχέονται και χωρίς κατακτήσεις ή πολέμους. Όπως επίσης ο αμερικάνικος πολιτισμός σήμερα επηρεάζει τις ζωές μας χωρίς κατ’ ανάγκη εισβολές. Ο κινηματογράφος, το ντύσιμο, η μουσική κ.α έρχονται σε εμάς αυτόματα θα έλεγα.
    Άρα λοιπόν όταν κάνεις πόλεμο δεν έχεις σκοπό να μεταδώσεις κάποιο πνεύμα αλλά να κατακτήσεις. Μπορώ να δω τον Αλέξανδρο ως έναν ιδιοφυή στρατηλάτη και όχι ως κάποιον «εκπολιτιστή».

    Επίσης η αυτονομία των πόλεων-κρατών και η δημοκρατία (αυτή που υπήρξε εκείνα τα χρόνια) σε πολλές από αυτές ήταν ένα θεμελιώδες στοιχείο της ελληνικού σκέψης που αναπτύχθηκε στο περιβάλλον των πόλεων-κρατών. Και ήταν και οι βασικοί λόγοι για τα υπόλοιπα επιτεύγματα. Ο Αλέξανδρος κατάγονταν από την ίσως πιο συντηρητική περιοχή του ελληνικού κόσμου εκείνα τα χρόνια. Και για να κάνει την εκστρατεία του κατέλυσε (όπως και ο πατέρας του) και την αυτονομία και την δημοκρατία. Πώς λοιπόν να μεταδώσει ελληνικό πνεύμα όταν καταργεί ένα από τα θεμέλιά του στον ελλαδικό χώρο;

    Το πρόβλημά μου ήταν η πραγματικά σωβινιστική επιχειρηματολογία για το ρόλο του Αλέξανδρου. Και όχι τόσο για το τι έκανε ο Αλέξανδρος που στο κάτω κατω έξησε πριν από τόσους αιώνες.
    Το θέμα είναι όπως έγραψαν και άλλοι ότι π.χ στους 100 που ψηφίστηκαν υπηρξαν και οι δικτάτορες αλλά και αυτόι που τους πολέμησαν. Παραλογισμός.
    Έτσι και για την πρώτη δεκάδα: και άνθρωποι που αν δεν υπήρξε η όποια δημοκρατία δε θα υπήρχαν και οι ίδιοι και ο Αλέξανδρος που δεν του άρεσε αυτή η μορφή διακυβέρνησης.

  5. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    Βέβαια μένει και η απορία γιατί οι περισσότερες σημαντικές ελληνικές πόλεις συνασπίστηκαν εναντίον του το 338π.χ άσχετα αν έχασαν τη μάχη στη Χαιρώνεια.

    ————————————————————————————
    Σε αντίθετη περίπτωση θα είχαν την τύχη της Θήβας.

  6. Ο/Η parmenidis λέει:

    Καλημέρα
    Μια ματιά στο:
    «ο μύθος των μεγάλων της ιστορίας»
    του Κυριάκου Σιμόπουλου αξίζει τον κόπο.

  7. Ο/Η atumrakis λέει:

    Πάρη μια ερώτηση από εμένα, που είμαι και σε μεγάλο βαθμό ανιστόρητος. Ο Αλέξανδρος δηλαδή ήταν Έλληνας;

    και ένα σχολιάκι από την τότε εκπομπή του Τζιμάκου στον city: «Οι Γερμανοί, στην αντίστοιχη εκπομπή, τον αντίζηλο του μεγάλου Αλεξάνδρου δεν τον τοποθέτησαν ούτε στην εκατοστάδα».

  8. Ο/Η Πάρης λέει:

    Κοίτα, φαντάζομαι ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του Έλληνα όπως φάνηκε και από την αποστολή των ασπίδων μετά την μάχη στο Γρανικό αν θυμάμαι καλά στην Αθήνα (με την γνωστή επιγραφή: Αλέξανδρος Φιλίππου και οι Ελληνες πλην Λακεδαιμονίων). Εξάλλου η μητέρα του κατάγονταν από την Ήπειρο και είχε αποκλειστικά ελληνική παιδεία. Δεν νομίζω ότι υπάρχουν ιστορικά στοιχεία που να δείχνουν ότι θεωρούσε τον εαυτό του κάτι εντελώς διαφορετικό.
    Επίσης δεν θα συνέκρινα τον Αλεξανδρο ως Χίτλερ επείδή ο τελευταίος και η ιδεολογία του ήταν ότι χειρότερο έχει παράγει το ανθρώπινο μυαλό.
    Δεν ήταν εξάλλου χειρότερος από τον οποιοδήποτε Ρωμαίο στρατηγό αργότερα.

  9. Ο/Η atumrakis λέει:

    Πάλι νομίζω πως θεωρούσε τον εαυτό του περισσότερο Μακεδόνα παρά Έλληνα. Αλλά σίγουρα είσαι περισσότερο κατατοπισμένος και δεν έχω λόγο να σε αντικρούσω. Επίσης, οι Γερμανοί τον έβαλαν τον ακατανόμαστο στους 100. (Λάθος μου). (Και οι Άγγλοι έβγαλαν πρώτο τον Τσώρτσιλ, παρεπιπτόντως.) Τώρα, όσον αφορά τις συγκρίσεις, σίγουρα η ιδεολογία του τελευταίου ήταν ότι χειρότερο, αλλά οι σφαγές παραμένουν σφαγές, και ο ελευθερωτής και συνάμα ανθρωπιστής Αλέξανδρος δεν έκανε λίγες.

  10. Ο/Η Πάρης λέει:

    Οι Γερμανοί τον Χίτλερ δεν τον είχαν πουθενά. Ούτε καν ως υποψήφιο.

    Αυτοί είναι οι 10 πρώτοι:
    Konrad Adenauer, Johann Sebastian Bach, Otto von Bismarck, Willy Brandt, Albert Einstein, Johann Wolfgang von Goethe, Johannes Gutenberg, Martin Luther, Karl Marx sowie Sophie und Hans Scholl

    Εδω μπορείς να δεις και τους υπόλοιπους:
    http://www.berlinews.de/artikel.php?13732

  11. Ο/Η Πάρης λέει:

    «Πάλι νομίζω πως θεωρούσε τον εαυτό του περισσότερο Μακεδόνα παρά Έλληνα»

    Αλλά και ένας Αθηναίος θεωρούσε τον εαυτό του πρώτα Αθηναίο και μετά Έλληνα. Όπως και ένας Σπαρτιάτης ή Αργείος. Δεν μιλάμε για εθνική συνείδηση Έλληνα όπως την εννοούμε σήμερα.
    Εξάλλου και ένας Ρωμαίος θεωρούσε τον εαυτό του Ρωμαίο και όχι Ιταλό.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s